Træn dig fra stress med regelmæssig motion!

Stress er den absolut største folkesygdom i Danmark. 10% af os føler os dagligt stressede. Særligt i disse tider, med hjemmearbejde, børnepasning og usikkerhed er vi stressede. 

Heldigvis er der en løsning på det.For det er faktisk påvist, at motion er en af de helt store faktorer, når det handler om vores fysiske og psykiske sundhed. Ingen medicin kommer i nærheden af den positive effekt som regelmæssig motion har på vores helbred

Årsager til stress

Årsagerne til stress kan være mange, Det kan være boligkøb, arbejdsrelaterede problemer, problemer i forbindelse med salg af bolig, dødsfald i familien eller skilsmisse. Årsagerne er mange og vi må blot erkende, at man ikke kan gå igennem livet uden stress. 

Det vigtigste ved stress er, hvordan vi håndterer det. Her kan man både tale håndtering af stress over en længere periode eller korte stressede situationer, såsom et vigtigt møde. Fælles for begge typer stress er, at motion hjælper.

Hvordan hjælper motion på stress?

Regelmæssig motion sænker blodtrykket og kolesterolet i blodet og regulerer blodsukkeret. Det præcis modsatte sker under stress. Hvis man holder sit blodtryk nede og har reguleret blodsukker vil man altså reagere bedre på stressede situationer.

Regelmæssig motion styrker også immunforsvaret. Dette hjælper med at man er mindre syg, men det hjælper faktisk også på angst, aggressivitet og bedrøvelse. Følelser vi alle kender i forbindelse med stress.

vores måde at tænke på også afhænger af vores fysiske tilstand, således at en god kondition vil give dig en oplevelse af større overskud, hvilket vil øge din evne til at løse hverdagens problemer og tro på, at du kan løse dem. Ydermere virker motion også direkte i kroppen ved blandt andet at forbedre immunforsvaret.

Træn dig til at håndtere stress bedre

Folk reagerer vidt forskelligt på en stresset situation alt efter om de er i god eller dårlig form. 

Når man træner reagerer man hurtigere på stressede situationer. Dette er en fordel, for det betyder at man kan mobilisere sin energi og løse det aktuelle problem. PÅ den måde kan potentielt stressende situationer blive afviklet hurtigt og effektivt. 

Når man træner når man altså hurtigere et stressniveau i kroppen, men det er faktisk en god ting. Man er nemlig bedre rustet til at løse en opgave hurtigst muligt. Til gengæld er personen som træner også bedre rustet til at falde hurtigt ned igen. 

Når man ikke dyrker motion kommer man ikke rigtig i gang med at håndtere de situationer som kan være stressende. Hjernen begynder så småt at udskille cortisol i stedet for adrenalin. Dette resulterer i, at man bliver handlingslammet og får negativ stress som varer ved længere. Dette øger risikoen for stressrelaterede sygdomme betydeligt.

Så kom i gang! Jo mere du bevæger dig, jo bedre håndterer du stress!

You may also like...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *