Sådan taber du hurtigt de ekstra julekilo

Juleferien kan dårligt nok gennemføres uden at overspise. Julen og nytåret er intet uden at alt for stort indtag af julevin, julemad, slik, kager og champagne. Men når det nye år starter begynder den årlige kur. Vi skifter vores slik og kager ud med løbesko. Det er det samme hvert år. 

Efter juleferien er alle klar til at være så drastiske, men hvis vi tager små skridt, vil det sandsynligvis føre til, at vi bliver mere konsekvente og er i stand til at holde vores mål.

Vi har derfor samlet 5 gode tips til, hvordan du opbygger nogle sunde vaner i det nye år, som uden tvivl vil hjælpe på dig vægttab og generelle sundhed.

#1 Tænk friskt

Det er så simpelt som dette: Inkluder også nogle friske grøntsager, hver gang du spiser et måltid. Start din dag med grøntsager med æg eller spis en salat til frokost og nogle grøntsager til middag. Det er vigtigt at få grøntsager hele dagen. De er virkelig rige på fiber, hvilket hjælper med at holde dig mæt, og de er virkelig lave i kalorier. De har også præbiotika, som er en fiber, der hjælpe dig med at blive mæt og hjælper med at holde tarmfloraen i gang. Fyld derfor altid din tallerken halvt op med grøntsager

#2 Drop de tomme kalorier

Når man vælger mad efter ferien, skal man holde sig væk fra genstande, der har lav næringsværdi som simple kulhydrater og tomme kalorier. Disse typer fødevarer inkluderer kager, bagels, bagværk, morgenmadsprodukter, sirupper og sodavand. I stedet skal man fokusere på komplekse kulhydrater og “brune fødevarer” som fuldkornsbrød, speltkerner, quinoa og brun ris.

#3 hold dine drikkevarer fri for sukker

Spring over alle de lækre kaffedrikke og cocktails. De har alle skjulte sukkerarter i sig. Det er koldt ude, så folk er stadig på udkig efter ting, der skal varme dem op, men disse smarte kaffedrikke er fyldt med sukker.” Hvis du meget gerne vil have noget at drikke, der giver dig den varme følelse, så prøv naturligt aromatiseret te.

#4 drik en masse vand

Meget af den vægt vi tager på i løbet af juleferien skyldes at vi bliver oppustede. Det tager en masse kalorier at tage på fedt. Så hvis vi forbliver hydreret, kan vi let skylle noget af ekstra natrium og oppustethed ud af vores krop. Hvis vi derudover drikker meget vand, får vi ikke de falske sult indikatorer. Vand er også meget vigtigt for vores stofskifte, hvilket er vigtigt for vægttab. Ved at drikke 500 ml vand øger dit stofskifte med 30%.

#5 husk at træne

Det er vigtigt at man ikke springer over denne afgørende form for motion. Mange mennesker, især kvinder, forsømmer modstandsøvelse. Kvinder har tendens til at holde sig til gruppetræning. Vægtløftning er dog afgørende for kvinder for at forhindre muskel- og knogletab, der opstår med alderen. Mere muskelmasse hjælper også kvinder med bedre at styre deres vægt, opretholde fælles fleksibilitet og forbedre udholdenhed. Her er særligt træning af core og bækkenbund vigtigt, da det styrker det stabiliserende system og særligt ryggen.

Nu har du alt du skal bruge for at leve et sundt liv i det næste år, så nu kan du med ro i sindet sende postkort  ud til hele familien  i julen. Held og lykke!

You may also like...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *