Sådan holder du dig lækker og i form

Der er mange mennesker, der træning for sundhedens og velværens skyld. Der er dog også en hel del mennesker, der fastholder en træningsrutine primært for udseendéts skyld. Det er selvfølgelig helt okay, og alt andet bedre end slet ikke at træne. Vær dog opmærksom på, at dén træning der får dig til at se “bedst” ud, ikke nødvendigvist er dén der er sundest. Særligt i 00’erne så man mange unge fyre, der var helt skæve i skroget, fordi de trænede helt forkert. For at undgå dette, er det vigtigt at du inkluderer flere muskelgrupper og træningstyper i din rutine. Vi giver dig her nogle tips og tricks til hvordan du holder dig sund, selvom du mest træner for at blive lækker.

Træn dig både sund og flot

Når dit primære mål med din træning er at komme til at se ud på en bestemt måde, skal din træningsroutine selvfølgelig også baseres ud fra dette. Men det er alligevel vigtigt, at du varierer din træningsform. Lad os tage et eksempel; du vil gerne tabe dig en masse kilo. Du vil ikke være stor og muskuløs, du vil bare være slank. Her vil din umiddelbare slagplan måske blot være, at springe op på løbebåndet og løbe til verdens ende. Gør du dette, vil du med garanti tabe dig – men er det på den sundeste, bedste, eller hurtigste måde? Spørger du os, er svaret nej. Træner du udelukkende konditionstræning, vil du nemlig både tabe fedt- og muskelmasse. Dvs. din fedtprocent vil faktisk ikke falde helt så meget, som du måske vil komme til at tro. Derudover er det fornuftigt at tænke over, hvordan du ser ud under al fedtet. Hvis du også taber muskelmasse, risikerer du at komme til at se lidt slasket ud, når du har tabt dig.

I stedet for dette anbefaler vi altid, at du kombinerer konditionstræning og styrketræning – uanset om du ønsker at tabe dig i fedt, eller tage på i muskler (eller begge dele). Proportionerne af de 2 træningstyper skal selvfølgelig varieres, efter hvilket specifikt mål du har. Derudover kan du jo også se dig om efter sportsgrene og discipliner, der kombinerer konditions- og styrketræning. Derudover er det meget vigtigt at huske, ikke at træne for hårdt for dit niveau, og ikke at overtræne specifikke muskelgrupper. Dette kommer bare til at skade både dit udseende og din sundhed.

Spis dig lækker (og sund)

Nok den største fejl folk begår når de begiver sig ud på en “fitnessrejse”, er at glemme kosten. Faktisk betyder din træning kun omkring 20% af hvordan din krop ser ud. Hele 80% bliver nemlig bestemt af din kost. Det er altså her, du skal lægge allermest af din energi. Ønsker du at tabe dig, skal du sørge for at spise meget færre kalorier, end du egentlig har brug for. Generelt har mænd brug for 2500-3000 kcal om dagen (for at holde vægten), og kvinder har behov for 1500-2000 kcal om dagen. Det er dog meget individuelt, og det er derfor en god idé at regne et bestemt kalorietal ud, baseret på din personlige data. Du kan fx anvende en kalorieberegner på nettet. Dit kaloriebehov er nemlig meget individuelt, og du kan altså ikke bare basere din kost på de mest generelle tal.

Ønsker du at øge din muskelmasse, skal du være opmærksom på at du skal spise lidt flere kalorier, end normalt. Det kan være lidt skræmmende, og kan også resultere i, at du både tager muskler og fedt på igen. Når du først har øget din muskelmasse, er din forbrænding dog også steget, og det vil derfor sandsynligvis ikke være helt vildt svært at komme af med det igen.

Udsmykning

Når du nu er kommet i gang med din rejse mod dit nye, lækre jeg, skal det også fejres, og du skal forkæles! Mange mennesker ender med at købe en hel ny garderobe, når de er færdige med deres vægttab. Både fordi de ikke kan passe deres gamle tøj, og fordi de føler sig som en helt ny person. Og måske føler du dig modig, nu når du er blevet en lækker, ny person. Og du har for første gang lyst til at vise dig selv frem. Vi anbefaler, at du sørger for at fejre din transformation og dine delmål, ved at forkæle dig selv. Få dig en ny frisure, køb dig en lækker og maskulin halskæde, et herre armbånd, få dig en lækker ansigtsbehandling eller andet! Det gælder om at fejre sig selv og sine sejre, når du er i gang med en transformation der unægteligt til tider er hård og krævende.

You may also like...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *