Når tiden er vigtig
Vi husker vist alle timerne i folkeskolen eller gymnasiet, da læreren i idræt styrtede rundt med sit stopur i hånden og tog tid på vores præstationer i løb og andre discipliner, hvor tiden var vigtig, og det gjaldt om at komme først i mål og at kunne erklære sig som vinder over klassekammeraterne.
I dag sker der nedtælling i forhold til en masse aktiviteter, og dermed er der brug for en nedtæller i flere sammenhænge end tidligere. I dag anvendes både online nedtæller, traditionelt stopur og online stopur.
Udstyr til sportsbrug
En af de basale anvendelser for tælleudstyr er stadig idrætten, hvor der er brug for at holde øje med resultater. Der findes stopure af mange typer og på mange udstyrsniveauer. Eksempelvis med såvel den normale nedtællingsfunktion som hukommelse og og alarm, ligesom mange ure er vandtætte og derfor kan bruges i forbindelse med svømning og svømmeundervisning.
Mange ure har memory og kan således bruges til at huske løbstider fra gang til gang eller bruges ved sammenligning mellem flere idrætsudøvere.
Interne aktiviteter blandt børnene
Stopurene er også nødvendige, når der bliver gennemført konkurrencer børnene og klasserne imellem, eller når skolerne konkurrerer mod hinanden, som det nogle gange bliver arrangeret. En kendt leg er også at lade eleverne måle sig op mod kendte eliteudøvere af de idrætsgrene, som eleverne dyrker – når kondisko og svedtrøjer skal tages på, er motivationen ofte højere, når eleverne kan måle deres præstationer op imod de tider, som deres kendte forbilleder har præsteret. Her kan man ganske enkelt ikke undvære godt måleudstyr, som gerne må være så tæt på professionelt udstyr som muligt, så konkurrencefølelsen bliver gennemført hele vejen igennem.
Stopuret er ofte online, og de kodes nogle gange via en mikrocomputer eller via en app, så også de unge synes det er sjovt at bruge dem til at måle og registrere deres præstationer.
Terapeutisk anvendelse
Nedtællere og tidsmålere er ikke alene noget, der bruges i idrætstimerne. I takt med, at en del børn har diagnoser som ADHD og lignende, bruges tidsmålere også i terapeutisk øjemed. Børn med koncentrationsbesvær bliver trænet i at kunne arbejde koncentreret i lidt længere tid, end de normalt har kunnet ved hjælp af tidsmålere, og når stopuret kommer i gang og registrerer deres præstationer, kan de sætte den ene personlige koncentrationsrekord efter den anden.
Det er naturligvis altid en afvejning, hvor meget målinger som dette skal bruges. Målingerne må ikke have den følge, at de presser og stresser børnene, så målingerne i virkeligheden får den modsatte virkning end den tilsigtede, men omvendt er de fleste børn indrettet, så de synes, det er sjovt at kæmpe med sig selv og hele tiden blive lidt bedre. Og når man udnytter den egenskab på rette måde, kan måling af eksempelvis deres evne til at koncentrere sig i tid være et rigtig godt redskab til at motivere dem.
Uret i undervisningen
I mange sammenhænge er stopure og andre nedtællere vigtige elementer i undervisningen. Helt banalt, når børnene skal lære klokken – her kommer uret i funktion som en simpel læreplanche, som eleverne så senere kan lære selv at bruge og bære og anvende aktivt i undervisningen.
I undervisningen har tidsmålerne også deres aktive rolle. Ofte går timerne med at løse opgaver og klare forskellige udfordringer, og som i det barske liv efter skoletiden gælder det i skolen også ofte, at opgaverne skal løses på begrænset tid. Til det formål fås en række online målere, som blandt kan integreres med smartboardet i klassen, så det hele tiden er synligt og kan bruges til også at kommunikere om tidsfrister og resttider direkte til børnenes iPads eller andre tablets, hvis undervisningen foregår med dette hjælpemiddel.
Denne form for tidsmåling er med til at lære eleverne tidsfornemmelse, som ofte kan være svært at holde styr på, når man ikke er så gammel og endnu ikke har udviklet sin hjerne tilstrækkeligt.
Urene fås både i gratis udgaver og i udgaver, der koster penge, så det er et spørgsmål om budgetter og prioritering, hvad den enkelte skole vælger.
Seneste kommentarer